O tom, že dlhodobo prežívaný stres ovplyvňuje aj fyzické zdravie človeka, dnes už niet pochýb. Vysoká hladina kortizolu vedie k výkyvom nálad, oslabenej imunite aj zvýšenému krvnému tlaku. Ak sa stresovým situáciám nemôžeme vyhnúť, je potrebné nájsť spôsob, ako sa s nimi vyrovnať. Vedeli ste, že v boji so stresom môže pomôcť aj taká obyčajná vec, akou je voda?

Plávanie v studenej vode podporuje jasnú myseľ

V období dlhodobého stresu môžete mať pocit, že vaša pamäť zlyháva. Možno zabúdate na dôležité veci, strácate pojem o čase, vaše myslenie je zahmlené a riešenie problémov berie priveľa energie. Studená voda pomáha prekonať tieto príznaky. Plávanie v studenej vode funguje trochu ako šoková terapia, telo začne produkovať beta-endorfíny a noradrenalín. Veľké množstvo elektrických impulzov prechádza od nervových zakončení na koži až k mozgu. Podnecujú ho, aby bol energickejší, zlepšujú jasnosť mysle a bdelosť. Táto reakcia má priaznivý účinok na myslenie a pamäť.

Nemáte chuť športovať? Vyskúšajte plávanie

Stres často vedie k mentálnemu vyčerpaniu, ktoré ovplyvňuje aj našu fyzickú energiu. Po náročnom dni je hodina na bicykli to posledné, na čo máte chuť, obzvlášť ak šport nie je súčasťou vašej bežnej dennej rutiny. Pravdou však je, že šport pomáha odbúrať stres, nervozitu a frustráciu. Plávanie je príjemná a pomerne nenáročná aktivita, ktorá redukuje stres podobne, ako beh alebo joga. Plávanie taktiež pomáha korigovať príbytok na váhe, ktorý môže byť výsledkom dlhodobého stresu.

Pobyt vo vode posilňuje imunitu

Jedným z prejavov chronického stresu je oslabená imunita a väčšia náklonnosť k chorobám. Vysoká hladina kortizolu spôsobuje hormonálnu nerovnováhu, kvôli ktorej imunitný systém nedokáže pohotovo reagovať na vplyvy vonkajšieho prostredia. Plávanie v zimných mesiacoch a otužovanie podporuje imunitu aj v čase, kedy nemáme dostatok vitamínu D zo slnka. Posilnenie imunity plávaním alebo iným športom je účinné predovšetkým u detí, no spolu s ďalšími pozitívnymi účinkami posilňuje zdravie aj v dospelosti.

Doprajte si zaslúžený relax

Len málo ľudí dokáže „vypnúť” na povel. Hlavne ak sa vám hlavou ženú stovky myšlienok, trápia vás väčšie aj menšie problémy alebo nervozita pred dôležitou udalosťou. Niekedy je potrebné, aby ste svojej mysli pomohli. Horúci kúpeľ alebo vírivá vaňa upokoja celé vaše telo. To je prepojené aj s vaším podvedomím. Uvoľnenie svalov mu odošle správu, že vám nič nehrozí a nie je potrebné, aby ste boli neustále v strehu. Kúpeľ môžete spojiť s aromaterapiou, príjemnou hudbou alebo meditáciou. Upokojujúce sú aj zvuky dažďa alebo mora, čo je ďalší zo spôsobov, ako vám voda pomôže zrelaxovať.

Hydratujte sa, vaše telo vám bude vďačné

V neposlednom rade je v období stresu dôležitá hydratácia zvnútra. Pitný režim je ľahké zanedbať, hlavne počas hektických dní. Naučte sa preto piť dostatok čistej vody. Všetky naše orgány vrátane mozgu potrebujú vodu na to, aby správne fungovali. Ak ste dehydratovaní, hladina stresového hormónu kortizolu v tele stúpa. Majte pohár vody vždy poruke, pomôže vám aj pri potláčaní stresových zlozvykov, ako je nadmerné maškrtenie alebo fajčenie.

 

Plávanie alebo wellness pomôže odbúrať stres ešte účinnejšie, ak so sebou vezmete priateľov alebo rodinu. Čas strávený vo vode by mal slúžiť ako príjemný oddych, nesnažte sa preto o rýchly pokrok vo fyzickej zdatnosti. Uvoľnite sa a venujte čas sami sebe, zaslúžite si to.