Správne dýchanie je mimoriadne dôležité pri akomkoľvek športovom výkone. Na rozdiel od behu alebo bicyklovania má však plávanie značnú nevýhodu: pri dýchaní sa musíte spoliehať na svoje okolie. Zistite, ako dýchať koordinovane s vašimi pohybmi a predísť nesprávnej technike dýchania.

Správne dýchanie pri plávaní

Z pohľadu začiatočníka je pri plávaní dôležité, aby ste si zvykli na dve najdôležitejšie veci: plávanie s hlavou pod vodou a pravidelný rytmus nádychov. 

Plávanie s hlavou pod vodou

Ak plávate s hlavou nad hladinou, vaše nohy budú klesať smerom nadol, čo nie je vhodné. Ak týmto spôsobom plávate pravidelne, riskujete bolesti krčnej chrbtice, ktorá je počas plávania s hlavou nad hladinou neprirodzene zaklonená. Plávanie bude zároveň pomalšie, pretože so vztýčenou hlavou kladie vaše telo voči vode viac odporu. Budete tak nútení výrazne namáhať svoje svaly, v konečnom dôsledku sa zadýchate a unavíte rýchlejšie. 

 

Pri plávaní s hlavou pod vodou vám pomôžu kvalitné plavecké okuliare. Zamerajte sa na pohľad na dno alebo na čiernu čiaru v bazéne, pomôže vám udržať smer plávania. Ak pociťujete úzkosť súvisiacu s ponorením, robte pravidelné prestávky a nezabudnite, že v bazéne nikdy nie ste príliš ďaleko od okraja. Pomôcť vám môžu lekcie plávania pod dohľadom trénera.

Pravidelný rytmus dýchania pri plávaní

Ak ste si na plávanie s ponorom zvykli, je na čase osvojiť si rytmus nádychov. Hlavným problémom začínajúcich plavcov v súvislosti s dýchaním je, že zadržiavajú dych aj pri ponore. Pri vynorení tváre sa snažia vykonať rýchly výdych aj nádych. To má za následok zlý, plytký dych, nahromadenie oxidu uhličitého v pľúcach, prípadne vdýchnutie malého množstva vody. 

 

S výdychom začnete už v momente, kedy vaša tvár klesne pod hladinu vody. Pri vynorení sú tak pľúca prázdne a pripravené na nový, hlboký nádych ústami. Ihneď po nadýchnutí začínate vydychovať, nosom a ústami zároveň. Výdych pod hladinou musí byť o niečo silnejší a intenzívnejší, pretože voda vytvára odpor, ktorý musíte svojím dychom prekonať. Medzi nádychom a výdychom nerobte žiadne prestávky, ide o konštantný rytmus. 

 

Výdych pod vodou môžete trénovať aj keď práve neplávate. Zhlboka sa nadýchnite, ponorte pod vodu a čo najrýchlejšie vydýchnite. Tým si zvyknete na tlak, ktorý pri výdychu musíte vyvinúť a oboznámite sa s časom, za aký vyprázdnite objem svojich pľúc. 

Plavecké štýly a technika dýchania

Zmienené základné pravidlá dýchania platia pri všetkých plaveckých štýloch. Konkrétne druhy plávania sa však líšia v polohe tela pri nádychu. Osvojte si správne dýchanie a zlepšite tak techniku plávania v jednotlivých plaveckých štýloch.

Správne dýchanie pri plávaní v štýle prsia

Dýchanie pri plávaní pŕs nepatrí k náročným úlohám, je pomerne intuitívne vďaka prirodzenému zdvihu tela, ktorý nastane po každom zábere. Nadýchnite sa v momente, keď váš záber skončí a hlava smeruje nad vodu. Vynárajte sa iba do výšky, v ktorej sú ústa nad hladinou a vzniká priestor pre čistý nádych. Ak sa vynoríte zvytočne vysoko, vaše telo bude klásť veľký čelný odpor.

Správne dýchanie pri plávaní v štýle kraul

Pri plávaní kraulového štýlu sa pred nádychom hlava otáča nabok. Nemali by ste ju dvíhať nahor, iba mierne rolovať, vďaka čomu vznikne priestor na nádych. Príliš zodvihnutá hlava namáha krčnú chrbticu a spomaľuje plávanie. Hlava sa vráti do vody spolu s rukou. Môžete využiť pomalý výdych alebo takzvanú explozívnu techniku dýchania, ktorá spočíva v prudkom výdychu tesne pred tým, než hlava vystúpi nad hladinu. Túto techniku využívajú predovšetkým profesionálni plavci.

Správne dýchanie pri plávaní v štýle motýlik

Dýchanie v tomto štýle je podobné ako pri plávaní pŕs. Priestor na nádych vzniká prirodzene výstupom tela smerom nad hladinu vody tesne po druhom zakopnutí nohami. To by malo byť o niečo silnejšie, aby sa hlava vynorila nad vodu. Pri nádychu by ste sa nemali pozerať smerom nahor, hlava by mala byť v jednej priamke s telom, takže tvár smeruje ku dnu bazéna

Správne dýchanie pri plávaní v štýle znak

Najväčším problémom pri tomto štýle plávania je špliechajúca voda, ktorá často zasahuje tvár plavca. Pre udržanie hlavy nad hladinou je potrebný dostatočný balans a správna poloha tela. Ak si osvojíte správnu plaveckú techniku v tomto štýle, predídete nechcenému prevratu tela, potopeniu a zbytočne intenzívnemu špliechaniu vody okolo seba. Dýchanie tak bude jednoduché. Nádychy a výdychy by mali mať pravidelný rytmus, vyhnite sa zadržiavaniu dychu.

 

Nie každý zdvih tela pri plávaní musí sprevádzať nádych. Bežným kompromisom používaným pri plávaní motýlika alebo kraulu je absolvovanie jedného cyklu zdvihu s nádychom, po ktorom nasleduje jeden až dva zábery bez nádychu. Ide však o pokročilú techniku, ktorú by nemali skúšať úplní začiatočníci.