Na strečing majú rôzni športovci rôzne názory. Niektorým sedí, iní ho neuznávajú a domnievajú sa, že im negatívne ovplyvňuje výkon. Na čo by ste nemali zabúdať, nech sa už rozhodnete akokoľvek – akýkoľvek pohyb a precvičovanie musí byť prevedené správne, aby malo želaný efekt. Plavecký strečing a rozcvička nie sú výnimkou.

Okolo strečingu panuje množstvo mýtov, ktoré hovoria v jeho prospech aj proti nemu. Podstatné je vedieť, ako na strečing reaguje vaše telo a nepreháňať to s ním.

Strečing nemusíte praktizovať len pred plávaním

Naťahovanie nezahriateho svalstva môže spôsobiť poranenie alebo nepríjemné pocity, ktorými dosiahnete presný opak toho, prečo ste vôbec strečovať začali. Mnoho plavcov aj iných športovcov preto zaraďuje strečing až po tréningu, kedy majú svaly zahriate a poriadne prekrvené.

Najprv rozcvička, až potom naťahovanie

Zaradiť strečing môžete aj pred samotným grom tréningu, stačí sa rozcvičiť. Rozcvička a strečing totiž nie sú to isté. Pri rozcvičke sa zahrievate, pri strečingu naťahujete, ako je už z názvu jasné.

Ako sa rozcvičiť pred plávaním?

Na zahriatie môže použiť množstvo techník a cvikov. Pre rozprúdenie krvi postačí aj pár jumping jacks, klasických klikov či poctivo prevedených drepov. Nezabúdajte, teraz sa nenaťahujete, ale prekrvujete organizmus. Rozcvičovanie pri bazéne má svoje riziká, preto dbajte na svoju stabilitu a bezpečnosť cvikov. Na klzkom povrchu by sa vám niekoľko opakovaní angličákov mohlo vypomstiť.

Plavecký strečing po rozcvičke

Po rozcvičení môžete pokojne skočiť do bazéna a ponaťahovať sa v ňom s využitím krajov. Vyšvihnite sa nad okraj a chvíľu sa nad ním držte, nohy aj chrbát rovné, lopatky zasunuté. Môžete sa tiež chytiť okraja nad hladinou a pod hladinou sa zaprieť nohami. Hlavu majte predklonenú a natiahnite sa ako tetiva luku. 

Strečing vo vode je veľmi príjemný. Na tele pociťujete známy odpor vody, ktorý niekto pohyby spomaľuje, voda vás chladí a nadnáša. Nemusíte to však so strečingom príliš preháňať, snažte sa v každej pozícií vydržať 15-30 sekúnd a následne sa uvoľnite.