Pohyb je pre zdravie veľmi dôležitý a strániť by sa ho nemali ani ľudia v zrelom veku. Plávanie je vhodné cvičenie pre seniorov, ktoré buduje vytrvalosť aj silu. Podporuje srdce, môže vám pomôcť znížiť krvný tlak a udržať si zdravú váhu. Cvičenie pre seniorov v bazéne poskytuje všetky výhody aeróbneho tréningu bez veľkého vplyvu na krehké kosti a kĺby.

Na posilnenie srdca, pľúc a svalov stačí hodina plávania týždenne

Plávanie posilňuje srdce tým, že mu pomáha zväčšovať sa a zefektívniť čerpanie krvi, čo vedie k lepšiemu prietoku krvi v tele. Štúdie tiež preukázali, že aeróbne cvičenie, ako je plávanie, pomáha udržať cievne steny pružné a v dobrej kondícii. Rovnako pomáha pri budovaní väčšej kapacity pľúc. Počas aeróbneho cvičenia sa váš srdcový rytmus zvyšuje a spolu s ním aj efektívnosťou pľúc. Plávanie aktivuje veľké svalové skupiny, ktoré na vykonávanie svojich úloh potrebujú dostatočný objem kyslíka. Plávanie je vhodné pre astmatikov aj ľudí so zúženými dýchacími cestami.

Plávanie ako najlepší šport pre boľavé kĺby

Plávanie je fyzicky nenáročné cvičenie, ktoré priaznivo pôsobí na celé telo bez ohľadu na váš vek alebo váhu. Venovať sa mu môžu aj ľudia s bolestivými kĺbmi v dôsledku artritídy alebo iných ochorení. Voda telo nadnáša a odľahčuje, vďaka čomu na kĺby nepôsobí rovnaká gravitačná záťaž, ako na súši. Aj z tohto dôvodu je plávanie vhodné pri obezite. Plávanie vám zároveň umožní posilniť svaly a iné tkanivá v okolí kĺbov, vďaka čomu pre ne vybudujete lepšiu podporu.

Plávanie zlepšuje hustotu kostí, je vhodné aj pri osteoporóze

Vekom sa mení aj naše telo a jednou z týchto zmien je strata hustoty kostí. Plávanie má pozitívny účinok na celý pohybový aparát, opornú sústavu a kĺby. Plávanie s osteoporózou kostiam prospieva, v porovnaní s inými športovými aktivitami zlepšuje aj schopnosť tvorby nových kostných buniek po tom, čo odumrú tie staré. Vaše kosti budú vďaka plávaniu zdravšie, odolnejšie a flexibilnejšie. Vďaka tomu klesá šanca, že náraz alebo pád spôsobí zlomeninu kosti.

Spaľovanie energie v bazéne pre udržanie zdravej váhy

Starší ľudia často bojujú s obmedzenou pohyblivosťou alebo bolesťami. Kvôli nim sa často vyhýbajú športu. Výsledkom je sedavý spôsob života bez vhodnej aktivity, ktorá by spaľovala nadbytočnú energiu z potravín. Tá sa mení na tuk a ukladá na tele, čo mení nielen vzhľad vašej postavy, ale ovplyvňuje aj zdravie dôležitých orgánov. Telo každého človeka vyzerá inak a príbytok váhy je vo vyššom veku normálny, ak však chcete urobiť viac pre svoje zdravie, zamerajte sa na dostatok pohybu. Plávanie pomáha pri chudnutí, zlepšovaní kondície a budovaní svalovej hmoty. 

Zlepšenie rovnováhy a koordinácie v bazéne

Plávanie môže pomôcť zlepšiť rovnováhu a neuromuskulárnu odpoveď. Tie hrajú dôležitú úlohu v prevencii pred pádmi. Starší ľudia môžu mať oslabené svaly na krku, trupe, bokoch, kolenách a členkoch. Táto nerovnováha svalov spôsobuje zmeny v držaní tela. Plávanie je skvelé cvičenie na chrbát, pomáha spevniť hlboký stabilizačný systém, zlepšuje koordináciu končatín a rovnomerne precvičuje všetky svaly. Vďaka tomu zlepšuje fyzickú rovnováhu a držanie tela.

Pri plávaní uvoľníte svoje telo aj myseľ

Pobyt vo vode slúži tiež ako výborná forma oddychu. Uvoľňuje svaly celého tela, na čo telo prirodzene odpovedá aj relaxáciou mysle. Plávanie odbúrava stres uvoľňuje psychické napätie. Po plávaní sa budete cítiť fyzicky príjemne unavený, do psychicky nabitý novou energiou. Pravidelné plávanie bude zlepšovať vaše zdravie aj náladu, tak prečo s ním nezačať už dnes?