Kotúľová obrátka nepochybne patrí medzi základné zručnosti, ktoré posunú vaše plávanie na vyššiu úroveň. Aj keď nie je nevyhnutná, využíva ju väčšina pokročilých plavcov. Efektívna je hlavne pri plávaní kraula, preto sa niekedy nazýva kraulová kotúľová obrátka, alebo jednoducho otočka pri plávaní. Jej úlohou je zrýchlenie odrazu od steny bazéna po dokončení jednej dĺžky.

Kotúľová obrátka z vás urobí rýchlejšieho plavca

Ak chcete plávať rýchlejšie, nesmiete strácať energiu zbytočnými pohybmi vo vode. Na konci bazéna sa môžete otočiť viacerými spôsobmi, ale krútenie, rozťahovanie rúk či prisunutie celého tela k okraju vás spomalí. Aj pri otočkách myslite na hydrodynamiku plávania. Čím väčšiu kontrolu budete mať nad tvarom a pohybom vášho tela pod vodou, tým rýchlejšie bude vaše plávanie. 

Ako na kotúľovú obrátku krok za krokom

Nácvik kotúľovej obrátky nie je náročný. Ak zvládnete kotúľ vpred na súši a máte dobrú techniku plávania v štýle kraul, nemáte sa čoho báť. Vo vode je tento pohyb ešte jednoduchší a nemusíte mať strach z toho, že sa pri manévri zraníte. Pozrime sa na základy kraulovej kotúľovej obrátky krok za krokom:

 

  1. Svoj posledný kraulový záber urobte nad alebo mierne za „T“ na dne bazénu na konci plaveckého pruhu. Ak na koniec bazéna doplávate vo veľkej rýchlosti, vaša otáčka bude dynamickejšia.
  2. Pri poslednom zábere je jedna ruka pripažená k telu a druhá vás ťahá smerom k stene. Keď sa k boku tela dostane aj ruka, ktorá vykonala posledný záber, zastrčte bradu k hrudníku. Siahnite si oboma rukami k chodidlám, akoby ste sa chceli dotknúť špičiek prstov.
  3. V tomto bode by mali byť nohy pod hladinou vody a zvyšok tela pod nimi. Nohy vystrite dozadu, dotknú sa okraju bazéna a vaša tvár bude smerovať hore k hladine vody. V tomto pohybe zapojte hlavne svaly jadra (core). 
  4. Keď sa vaše chodidlá dotknú steny, kolená by mali byť mierne pokrčené. Odrazte sa a plynule sa vo vode otočte naspäť „na brucho”.

 

Keďže na určitý čas budete pod vodou tvárou nahor, môže sa stať, že vám voda natečie do nosa. Tomuto nepríjemnému pocitu sa vyhnete tak, že pri otočke vydýchnete malé množstvo vzduchu nosom, alebo použijete štipec na nos

Pozrite si otočka pri plávaní – videonávod

 


 

Ak sa bojíte toho, že otočku urobíte príliš neskoro a narazíte do steny bazéna, môžete tento pohyb trénovať ďalej od okraju. Pri obrátke sa nesnažte sledovať, čo sa deje okolo vás, sústreďte sa to, aby ste hlavu držali zarovno s telom. 

 

Akonáhle získate trochu praxe a zvyknete si na pohyby pri obrátke, môžete celý proces urýchliť. K stene bazéna doplávajte čo najrýchlejšie a snažte sa o to, aby sa vaše chodidlá pri odraze dotýkali steny čo najkratší čas.