Zdravý imunitný systém chráni organizmus človeka pred patogénmi. Ak imunita funguje správne, klesá náchylnosť na ochorenia a boj proti baktériám či vírusom telo bez námahy vyhrá. Miera obranyschopnosti je do veľkej miery záležitosťou našej genetiky, no k pevnému zdraviu môžeme prispieť aj zdravým životným štýlom. Situácia, s ktorou sa v posledných mesiacoch musí vysporiadať každý z nás dokazuje, že imunita je základ a zdravie praje pripraveným. 

Ako imunita funguje a čo spôsobuje jej oslabenie?

Imunita chráni ľudské telo pred rozličnými škodlivými látkami z vonkajšieho, ale aj vnútorného prostredia. Oslabená imunita vedie k ťažšiemu priebehu ochorení, pretože telo „nevládze” bojovať proti choroboplodným zárodkom, ktoré ho napadli. 

 

Medzi najčastejšie príznaky oslabenej imunity zaraďujeme astmu, sennú nádchu, rôzne alergie a ekzémy. Ide o pomerne bežné a na prvý pohľad neškodné ochorenia, no ak sa v tele vyskytujú, organizmus sa stáva oslabeným. O to menej energie môže imunitný systém využiť na boj proti ďalším patogénom, čím vzniká priestor pre vznik podstatne vážnejších ochorení. 

 

Ak trpíte chronickým ochorením, akými je napríklad cukrovka či astma, snažte sa dodržať odporúčanú liečbu príznakov. Aj v tomto prípade platí, že rezervy potrebné na boj s ochoreniami netreba vyčerpávať zbytočne.

Ako najlepšie podporiť imunitu

Imunitnému systému pomôžete, ak skončíte s fajčením a nadmerným pitím alkoholických nápojov. Ak je organizmus zaneprázdnený detoxikáciou škodlivín, stráca schopnosť brániť sa pred baktériami a vírusmi. 

Pozor na stres

Niektoré negatívne faktory, ako napríklad stres, nebude jednoduché eliminovať. Môžete však pomôcť vášmu imunitnému systému aspoň do takej miery, že sa nebudete psychickej záťaži vystavovať zbytočne a zvážite spôsoby, ako sa so stresom vyrovnať. Vedeli ste, že proti stresu môže pomôcť aj plávanie? Ak nemôžete aktívne športovať v posilňovni či na plavárni, zacvičte si aspoň doma. Vyskúšajte silové či pohybové cviky na doma, vďaka ktorým si udržíte kondíciu a dostanete svoje telo do rovnováhy. Meditácia, relax pri dobrom filme či hudbe, prechádzka v prírode alebo hra s domácim zvieratkom môže znížiť mieru prežívaného stresu a tým posilniť imunitný systém.

 

Po výdaji energie sa telo potrebuje opäť zregenerovať, preto sa so športom neodmysliteľne viaže kvalitný spánok. Nezabúdajte na konzumáciu zdravých potravín, predovšetkým zeleniny. Nedostatok minerálov a vitamínov, a naopak prebytok rafinovaných cukrov, sú predpokladom oslabeného imunitného systému. 

Zaraďte do jedálnička potraviny bohaté na vitamíny

Na to, aby mohla imunita správne fungovať, musí byť pravidelne (najlepšie neustále) zásobovaná vitamínmi C, A, D a bioprvkami ako železo, selén a zinok. Na rozdiel od doplnkov stravy, kde každá imunologická zložka pôsobí oddelene, v zelenine a ovocí sa jednotlivé prírodné zložky prekrývajú, čo zvyšuje ich účinok. 

 

Pozornosť si zaslúži aj vaša črevná mikroflóra. Zlepšujte jej prostredie pomocou probiotík. Probiotiká sú živé kultúry mikroorganizmov, ktoré sa podieľajú na budovaní zdravého imunitného systému. S vysokým obsahom týchto malých pomocníkov sa stretnete napríklad v acidofilných mliekach so živými kultúrami.

 

Selén a zinok, ktoré v jedálničku väčšiny Slovákov chýbajú, si budete musieť zaobstarať v zahraničných surovinách. Na zvýšenie obsahu zinku postačí zvýšená konzumácia strukovín. Hoci si to neuvedomujeme, karanténou trpí predovšetkým naša pokožka, ktorej sa nedostáva vitamín D zo slnka. Napraviť to môže niekoľko minút denne na čerstvom vzduchu, pokojne iba na balkóne.

Má otužovanie pozitívny vplyv na imunitu? 

Tí, ktorí otužujú pravidelne, pravdepodobne súhlasne prikyvujú hlavou. Otužovanie v studenej vode nielenže posilňuje imunitu, ale má aj rad iných pozitívnych účinkov. Pravidelným otužovaním si ľudské telo buduje húževnatosť voči zmenám teplôt, ako aj zmenám počasia. 

 

Ak otužujete, existuje nižšia pravdepodobnosť, že v dôsledku sychravého jesenného počasia prechladnete. Znižuje sa tak riziko ochorenia horných dýchacích ciest a výskyt alergických reakcií. Otužovanie má v nezanedbateľnej miere pozitívny vplyv na kardiovaskulárny systém, treba však vedieť, ako ho praktizovať. 

 

Začiatok rekreačného otužovania môže predstavovať sprchovanie v studenej vode alebo šport počas zimy. Neponáhľajte sa priamo do plávania v zamrznutom jazere, domáca príprava by mala trvať aspoň pol roka.