Priemerná rýchlosť plávania, akú môže človek dosiahnuť, závisí od mnohých faktorov. Rozdielnu rýchlosť dosiahne začiatočník bez rýchlostného tréningu, inú plavec-pretekár. Rozdiely vidíme napríklad aj v tom, či ide o plávanie v bazéne alebo na otvorenej vode, s prúdom alebo proti nemu. Spôsobov, ako a kde plávať, poznáme veľa. Je možné povedať, aká rýchlosť je pre plavca priemerná či „normálna”? 

Správna rýchlosť plávania neexistuje, no poznáme tú priemernú

Ak máte plávanie radi a využívate ho ako zdravý šport či oddychovú aktivitu, nemusíte si s rýchlosťou plávania lámať hlavu. Neexistuje žiadna „správna” alebo „normálna” rýchlosť plávania, ktorú by ste mali pri voľnočasovom plávaní dosiahnuť. Profesionálni plavci robia čo môžu, aby svoj plavecký čas zrýchlili aspoň o pár desatín sekundy. Možno vás prekvapí, že práve to je dôvod, prečo sa plavci zvyčajne holia

 

O tom, či budete plávať rýchlo alebo pomaly, môže rozhodnúť veľa detailov. Ak vezmeme do úvahy stavbu tela, telesnú zdatnosť, predispozície či kondíciu, priemerná rýchlosť každého plavca bude rozdielna

Aká je priemerná rýchlosť plávania?

Priemernú rýchlosť plávania zverejnila Channel Swimming Association. Tvrdí, že plavec so všednými zručnosťami sa môže pohybovať rýchlosťou približne 3,22 kilometrov za hodinu. Stredne skúsený plavec teda prepláva takmer 1 meter za sekundu, 100 metrový bazén mu zaberie 2 minúty. 

Čo ovplyvní vašu priemernú rýchlosť?

Okrem správneho prevedenia plaveckej techniky a skúseností plavca môžu rýchlosť ovplyvniť aj ďalšie faktory. 

Rozdiely medzi pohlaviami

Podľa štúdie z roku 2007 plávajú muži v priemere o 10 percent rýchlejšie ako ženy. Preto platí, ak ste muž, môžete plávať o niečo rýchlejšie ako žena s porovnateľnými schopnosťami a za rovnakých podmienok. Bez ohľadu na pohlavie, zlepšenie rýchlosti záberov, sily kopu a koordinácie pohybov vás bude vo vode poháňať rýchlejšie, čím sa zlepší váš osobný plavecký časový priemer.

Odpor vody a prúd

Plávanie pod vodou je rýchlejšie ako plávanie na vode vďaka nižšiemu odporu v hĺbke bazéna. Vrcholoví plavci nemajú dovolené využívať túto skutočnosť po prvých 15 metroch viacerých súťaží a závodov, vrátane olympijských hier. Samozrejmosťou je aj to, že plávanie proti prúdu na otvorenej vode spomaľuje, zatiaľ čo plávanie po prúde plavcovi pomôže prekonať rovnakú vzdialenosť za kratší čas.

 

Teplota vody

Studená voda znižuje rýchlosť plávania. Berie z tela teplo, kvôli čomu budete potrebovať viac energie na to, aby ste si udržali zdravú telesnú teplotu. Čím je voda chladnejšia, tým pomalší bude aj váš plavecký čas.

Plavecký štýl

Všetky plavecké štýly fungujú na podobnom princípe, no rozdiely medzi nimi do veľkej miery ovplyvnia vašu rýchlosť. Vo všeobecnosti platí, že motýlik (delfín) je najrýchlejší plavecký štýl, zároveň je však najnáročnejší. To znamená, že sa pri ňom ľahko unavíte a po dlhšej vzdialenosti budete plávať pomalšie. 

 

Existujú spôsoby, ako zrýchliť svoje plávanie a natrénovať lepšiu rýchlosť v bazéne. Nezabúdajte však na to, že vašu rýchlosť ovplyvnia aj podmienky, v akých plávate.