Bolesť svalov po tréningu je dôkazom toho, že sme v posilňovni či na bicykli odviedli kus dobrej práce. Občas nás prekvapí nečakane silná bolesť alebo kŕče, ktorých sa nevieme zbaviť celé dni. No a čo potom? Môžete svalovú horúčku vyležať, vybehať či dokonca vyplávať?

 

Poriadna svalovica po tréningu nemusí byť znakom hromadenia kyseliny mliečnej vo svaloch. Vo väčšine prípadov ide o preťaženie svalov a bolesť by nás mala napomenúť k zníženiu našich fyzických výkonov. Ak vás svalovica prepadla, pravdepodobne sa jej chcete čo najskôr zbaviť. Jedným z najefektívnejších spôsobov ako so svalovkou bojovať, je práve plávanie.

Svalová horúčka a bolesť svalov nemajú rovnaký pôvod

So svalovou horúčkou sa stretol každý, kto sa aktívne venuje športu. Je známe, že hromadenie kyseliny mliečnej vo svale spôsobuje miernu svalovú únavu, bolesť či tŕpnutie. Tento druh svalovice poznajú predovšetkým deti, no nemusí byť príčinou bolesti, ktorú cíti dospelý športovec. 

 

Pravidelne trénujúcim športovcom vzniká v tele menšie množstvo kyseliny mliečnej. Nielen to, dokonca sa dokáže odbúrať rýchlejšie. Napriek tomu môžu cítiť všetky známe prejavy „svalovky”.  Svalová horúčka je následkom vzniku drobných poranení svalov spôsobených intenzívnym pretrénovaním. Tento druh športového preťaženia vidíme najčastejšie pri silovom tréningu, ale môže postihnúť vytrvalostných športovcov.

Je svalovica dobré znamenie?

Svalovica sa zvykne prejaviť po jednom až dvoch dňoch od intenzívneho tréningu. Unavené svaly sa nám s každým pohybom pripomínajú, čo môže byť obmedzujúce. Ak ste doposiaľ verili, že práve v tomto štádiu naberáte svalovú hmotu, musíme vás vyviesť z omylu. Telo sa pokúša o regeneráciu. Svaly nerastú z dôvodu nadľudských výkonov a následnej obnove poškodeného svalového vlákna. Miera budovania svalovej hmoty záleží hlavne od nášho jedálnička, prísunu bielkovín v strave a odpočinku.

Je po svalovici vhodné pokračovať s tréningom?

Ak ste niekedy skúsili svalovku rozcvičiť alebo dokonca rozbehať, telo vám to pravdepodobne vrátilo aj s úrokmi. Ako pri každom poškodení tkaniva, aj v tomto prípade je najúčinnejším liekom oddych, nie ďalšie preťažovanie. Pozor však na úplnú nečinnosť. 

 

Svaly sa síce zregenerujú, avšak svalová pamäť funguje na princípe zvykania si na

kľud. To znamená, že ak zostanete týždeň bez tréningu kvôli bolesti rúk, vaše telo môže veľmi ľahko vypadnúť z tréningového kolotoča. Po návrate k tréningovému plánu si tak môžete privodiť svalovú horúčku aj pri záťaži, na ktorú ste bežne zvyknutí. K fyzickej aktivite by ste sa mali vrátiť čo najskôr, no zároveň znížiť zaťaženie tela menej intenzívnym, častejším tréningom. Niektorí športovci nedajú dopustiť na aktívnu regeneráciu, ktorá funguje aj ako prevencia pred svalovicou.

Koľko trvá svalovica spôsobená preťažením svalov?

Doba, na ktorú vás svalovica postihne, sa odvíja od viacerých faktorov. Úlohu zohráva konkrétna časť tela, na ktorej bolesť vznikla, miera poškodenia svalstva, intenzita vášho tréningu a genetické predispozície. Bolesť svalov zvyčajne ustúpi po dvoch až troch dňoch. Ak sa po tomto čase bolesť stupňuje, môže ísť o významné poranenie svalu a je vhodné vyhľadať lekára.

Plávanie pomôže v boji proti svalovej horúčke

Plávanie je skutočne veľmi účinným liekom proti svalovej horúčke. Plávanie a regenerácia svalstva spolu súvisia tak viditeľne, že mnohí vrcholoví športovci využívajú pobyt v bazéne na aktívny oddych po tréningu. Ak si po fyzickej aktivite nájdete aspoň 15 minút na plávanie, môžete sa svalovici vyhnúť úplne.

 

Ak pociťujete prejavy svalovej horúčky, plávanie nenáročných plaveckých techník môže bolesť zmierniť. Svalstvo celého tela sa vo vode uvoľňuje.

Môže plávanie zhoršiť prejavy svalovej horúčky?

Aj v tomto prípade platí, že pretrénované svaly nie je vhodné výrazne zaťažovať. Plávanie s cieľom regenerácie by nemalo byť príliš intenzívne, ide skôr o aktívny relax, mierne zahriatie svalov a uvoľnenie tela. Rozhodne nemusíte plávať celé hodiny ani byť v bazéne zo všetkých najrýchlejší.

 

  • Ak cítite bolesť v ramenách, zaplávajte si na štýl prsia, ktorý ruky namáha oveľa menej, než napríklad motýlik. 
  • Svalovicu na nohách môžete zmierniť plávaním v štýle znak alebo kraul.
  • Pre uvoľnenie chrbtového svalstva je vhodný znak alebo aeróbne cvičenia vo vode.

V bazéne to nepreháňajte, hrozí svalovica z plávania

Aj aktívni plavci vedia o preťažení svalov. Náročné techniky plávania, príprava na súťažné plávanie alebo príliš častý tréning môže svalstvo poškodiť rovnako, ako cvičenie na súši. Plavci by sa mali držať rovnakých zásad, ako všetci ostatní športovci: Prispôsobte intenzitu tréningu svojim schopnostiam, náročnosť zvyšujte postupne a nepodceňujte čas na regeneráciu. Svalovicu spôsobená plávaním môžete zmierniť relaxáciou v saune, masážou, strečingom alebo cvičeniami vo vode.

 

Svalovici sa najefektívnejšie vyhnete nastavením vhodného jedálnička, rozcvičovaním a docvičovaním, ako aj pravidelnými regeneračnými dňami. Plávanie je výborným spôsobom, ako uľaviť od bolesti svalov, netreba to však preháňať. Aj pri tomto športe platí, že správna technika a dostatok času na regeneráciu prinesie najlepšie športové výsledky.